Thinking in Sound

QueDo

Wachtkamers zijn vaak erg saai. Lange wachttijden, stilte, saaie inrichting en gebrek aan vermaak zorgen voor verveling en een ongemakkelijke sfeer. Bovendien zijn mensen er vaak nerveus en hier draagt een slechte sfeer alleen maar aan bij. Hier willen wij verandering in maken. De Quedo is een voorwerp wat reagerend op wat je ermee doet muziek/geluid maakt. Dit moet naast vermaak van de gebruiker ook de sfeer in de wachtkamer luchtiger maken. We willen er een brede doelgroep mee bereiken, namelijk wachtenden van alle leeftijden, culturen, genders, noem maar op. Natuurlijk moeten we ook rekening houden met mensen die hier geen behoefte aan hebben en dat zij er geen last van hebben.

De vorm is een dodecahedron of dodecaëder in het Nederlands, een ruimtelijke figuur met 12 gelijke vijfhoekige vlakken. Deze vlakken zijn gemaakt van hout en plexiglas. Een aantal vlakken kunnen licht geven (door plexiglas). Andere vlakken hebben knoppen, dit nodigt uit tot interactie, en een aantal zijn leeg.

Omdat we er zeker van willen zijn dat niemand last heeft van het geluid zit aan het object een koptelefoon. Deze zorgt daarnaast ook voor nieuwsgierigheid en kan een aanleiding zijn om het voorwerp te gaan onderzoeken. Door de koptelefoon hoor je een drone die veranderd door de bewegingen die je met het object maakt.